Onze producten

Bekijk en download gratis of bestel producten van het kenniscentrum. 

  • Gratis
    In samenwerking met Noord Holland:‘Samen Veilig heeft het Landelijk Kenniscentrum LVB twee webinars gemaakt voor professionals die werkzaam zijn in de zorg, het onderwijs en/of de strafrechtketen. In dit webinar staan bewustwording over LVB en uitbuiting centraal. Met...
  • Inventarisatie van verschillende aspecten van adaptief leren bij kinderen op de basisschool vanaf groep 5: motivatie & zelfvertrouwen aandacht informatieverwerking basiskennis redeneren en probleemoplossend vermogen sociaal-emotionele regulatie executief functioneren Dit resulteert in een hulpkaart voor school en thuis.
  • Tijdig (h)erkennen van een LVB en de risico’s die deze jongeren lopen verkleint de kans op uitbuiting. Dit webinar biedt een handelingsperspectief en is een vervolg op het webinar 'Met open ogen'. Want hoe herken je uitbuiting en...
  • In de richtlijn worden aanbevelingen gedaan voor het ontwikkelen, aanpassen en afnemen van diagnostische instrumenten bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Deze richtlijn is het resultaat van drie deelonderzoeken: - een uitvoerige literatuurstudie; - de bestudering van...
  • Jeugdigen met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben vaker emotionele en gedragsproblemen dan leeftijdsgenoten zonder een LVB. Het is belangrijk deze problemen zo adequaat mogelijk te behandelen, maar dat blijkt niet eenvoudig, onder andere vanwege een gebrek aan...
  • De SAF is een screeningsinstrument ontwikkeld voor het (regulier) basisonderwijs. Met deze laagdrempelige screeningslijst kan worden bepaald of een leerling uit groep 5-8 mogelijk op LVB-niveau functioneert. De SAF kan ingevuld worden door de leerkracht zelf of door...
  • Een praktisch overzicht om de signalen van een mogelijke licht verstandelijke beperking (LVB) te herkennen en op de beperking aan te sluiten. Handig om te gebruiken als je in je werk met veel mensen contact hebt en je...
  • Interventies en methodieken die zijn ontwikkeld voor mensen zonder beperking zijn niet altijd effectief in te zetten bij mensen met een LVB. De kenmerken van een LVB, zoals een beperktere woordenschat en taalbegrip, behoefte aan meer verwerkingstijd en...
  • Een LVB zie je niet. Juist die onzichtbaarheid kan in combinatie met de beperking zorgen dat jeugdigen en (jong)volwassenen langdurig overvraagd worden. Op termijn leidt dit vaker tot negatieve gevolgen als schooluitval, schulden, psychische problematiek of criminaliteit. Dit...
  • Het (h)erkennen van een LVB is de eerste stap, maar hoe weet je dat dit de verklaring is van de aanpassingsproblemen? Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met ‘labels’, maar ook om tijdig de juiste ondersteuning...
  • Problemen heeft iedereen. Maar met een LVB is de kans op schooluitval, geen werk of dagbesteding, schulden en armoede en/of criminaliteit een stuk groter. In deze module zoom je in op de bijkomende problematiek die veel voorkomt. Hoe...
  • In de richtlijn worden aanbevelingen gedaan voor het ontwikkelen, aanpassen en afnemen van diagnostische instrumenten bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Deze richtlijn is het resultaat van drie deelonderzoeken: - een uitvoerige literatuurstudie; - de bestudering van...