Dat een leerling een LVB heeft, geeft nog geen specifieke aanknopingspunten voor een passende ondersteuning op school en of thuis. Elke jeugdige heeft namelijk een uniek profiel van beperkingen én mogelijkheden. Maar hoe ga je nou in de praktijk aan de slag met LVB?
Passende ondersteuning
Bij passend onderwijs streven scholen ernaar om voor alle leerlingen een passende onderwijsplek en zo nodig extra ondersteuning te faciliteren. Het onderwijs wil leerlingen natuurlijk zoveel mogelijk uitdagen, waarbij je uitgaat van de mogelijkheden. Daarbij houd je ook rekening met de uitdagingen van leerlingen. Leerlingen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding.
Om het beste uit een leerling te halen is de eerste stap om leerlingen met een ondersteuningsbehoefte, zoals leerlingen die mogelijk functioneren op het niveau van een LVB, zo tijdig mogelijk te (h)erkennen.
Vroegtijdig signaleren is cruciaal ter voorkoming van een opeenstapeling van problemen op latere leeftijd. Ook kan er op scholen meer aandacht besteed worden aan een LVB. Lees er meer over in het Rapport Expertisecentrum voor jeugd, samenleving en ontwikkeling.
In elke klas één leerling met een LVB
Gemiddeld zit er in elke klas minimaal één moeilijk lerende leerling met een beperkt sociaal aanpassingsvermogen. Maar hoe kan je op school signaleren of een leerling functioneert op LVB-niveau, want aan het uiterlijk is het vaak niet te zien? Op de pagina Signaleren, screenen en diagnostiek lees je meer over tijdige herkenning van een LVB.
Educatief partnerschap is gericht op een goede samenwerking tussen ouders, school en leerling. Een proces waarin betrokkenen erop uit zijn elkaar wederzijds te ondersteunen en hun bijdrage zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen met als doel het leren, motivatie en ontwikkeling van de leerling stimuleren.
Onderstaande tips uit de handreiking LVB? Daar kun je wat mee kunnen helpen bij dit doel:
Goed contact met ouders is (dus) van belang voor zowel de leerling als de school. ‘We vermoeden dat uw kind een licht verstandelijke beperking heeft’. Hoe ga je dit lastige en vaak emotionele gesprek aan en hoe leg je een LVB eenvoudig uit? En gebruik je het label LVB of geef je een andere omschrijving? Allemaal belangrijke vragen als je in gesprek gaat met ouders. Daarnaast is het van belang om samen met de ouders te werken, maar hoe pas je je communicatie aan als er bij de ouders zelf sprake is van een LVB?
Wil je hierover meer weten lees dan onze tool in gesprek met ouders waar functioneren op LVB-niveau eenvoudig wordt uitgelegd. En pak de checklist gesprek erbij voor een goede voorbereiding. Voor verdiepende informatie ga dan naar onze Handreiking begeleiden van ouders met een licht verstandelijke beperking en multi-problematiek (2017).
Meer interesse in praktische tools? Neem dan een kijkje in blik op LVB
Jeugdigen met een LVB worden vaak over- of ondervraagd. In beide gevallen is de begeleiding bij de jeugdige niet goed afgestemd op de mogelijkheden en beperkingen. Door onder andere gedegen (diagnostisch) onderzoek krijg je een gedegen beeld van de sterke en minder sterke kanten van een jeugdige en diens specifieke ondersteuningsbehoefte.
Wordt deze specifieke ondersteuningsbehoefte in acht genomen dan zou dat moeten leiden tot een betere balans tussen de draagkracht en de draaglast.
Wees sensitief met de woorden die je gebruikt als er iets niet goed gaat, ook al heb je iets al voor een derde keer uitgelegd. De frustraties die je zelf dan ervaart zijn begrijpelijk, maar ga na of je misschien iets kan veranderen in je aanpak of vraag advies aan een LVB-expert binnen de school of samenwerkingsverband.
En tot slot durf als docent kwetsbaar te zijn naar de leerling en benoem zaken waar jij bijvoorbeeld weleens moeite mee hebt als docent of in het dagelijks leven. Deze wederkerigheid zal jullie onderlinge relatie versterken!
Voor passende ondersteuning is een veilig pedagogisch klimaat (op school) van belang. De criteria en kenmerken van een goed pedagogisch klimaat zijn voor jeugdigen zonder een LVB niet anders dan voor jeugdigen met een LVB. Het bieden van veiligheid, ondersteuning en empathie is belangrijk. De handreiking Pedagogisch klimaat in de residentiële zorg voor jeugdigen met een LVB bevat veel informatie, die ook relevant kan zijn voor professionals in het speciaal (basis)onderwijs.
Handreiking voor het werken met kinderen met een LVB in het basisonderwijs en thuis.
Hoe ga je het gesprek aan met ouders bij het vermoeden van een LVB? Inclusief een checklist.
Toegankelijke kennis over een LVB. Theoretisch kader, praktijkvoorbeelden, ervaringsdeskundigen en praktische handvatten, testen en opdrachten.
Welke interventies zijn het meest effectief bij kinderen met een (risico) op een leerachterstand? Hieronder tips uit een notitie van het CPB.
Optimale ontwikkeling binnen de eigen mogelijkheden
Dit artikel is in november 2023 verschenen in Beter Begeleiden, een uitgave van de LBBO.