Agenda
Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Psychiatrie in de zorg voor mensen met een VB binnen de intra- en extramurale zorg
Mensen met een VB hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van een psychiatrische stoornis. Psychiatrische klachten worden door zorgverleners vaak niet herkend. Weet jij welke signalen wijzen op een psychose, verslaving of stemmingsstoornis? En bij welke behandeling is jouw cliënt met psychiatrische problematiek gebaat? Herken de signalen van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking en bied de juiste ondersteuning.
Psychiatrie in de zorg voor mensen met een VB binnen de intra- en extramurale zorg
Mensen met een VB hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van een psychiatrische stoornis. Psychiatrische klachten worden door zorgverleners vaak niet herkend. Weet jij welke signalen wijzen op een psychose, verslaving of stemmingsstoornis? En bij welke behandeling is jouw cliënt met psychiatrische problematiek gebaat? Herken de signalen van psychiatrische problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking en bied de juiste ondersteuning.
3-Daagse cursus Kwaliteitsverpleegkundige in de Gehandicaptenzorg
Een kwaliteitsverpleegkundige is enerzijds de schakel tussen arts en begeleiders en anderzijds de verbinder tussen managers en teams. De rol van kwaliteitsverpleegkundige is erop gericht om samen met teams de zorgkwaliteit te verbeteren. Deze cursus is voor verpleegkundigen in de gehandicaptenzorg die zich willen richten op kwaliteitszorg.
3-Daagse cursus Kwaliteitsverpleegkundige in de Gehandicaptenzorg
Een kwaliteitsverpleegkundige is enerzijds de schakel tussen arts en begeleiders en anderzijds de verbinder tussen managers en teams. De rol van kwaliteitsverpleegkundige is erop gericht om samen met teams de zorgkwaliteit te verbeteren. Deze cursus is voor verpleegkundigen in de gehandicaptenzorg die zich willen richten op kwaliteitszorg.
Webinar – Werken met gezinnen bij levend verlies
“Levend verlies” beschrijft een voortdurende rouw, zoals die van ouders met een kind met een chronische ziekte of beperking. Vier sprekers benaderen levend verlies vanuit verschillende perspectieven. Naast kennis worden ook concrete praktische handvatten geboden worden.
Webinar – Werken met gezinnen bij levend verlies
“Levend verlies” beschrijft een voortdurende rouw, zoals die van ouders met een kind met een chronische ziekte of beperking. Vier sprekers benaderen levend verlies vanuit verschillende perspectieven. Naast kennis worden ook concrete praktische handvatten geboden worden.
Training Vlaggensysteem
Het Vlaggensysteem is een methode om seksueel gedrag van jeugdigen te duiden en er adequaat op te reageren. Criteria uit een normatieve lijst helpen de professional of ouder om het gedrag van kinderen en jongeren te interpreteren en erop te reageren. Je staat stil bij de seksuele gedragingen in verschillende leeftijdscategorieën. Het Vlaggensysteem koppelt seksueel gedrag van jeugdigen aan zes criteria (zoals leeftijd, context en vrijwilligheid) en vier gekleurde vlaggen. In deze basistraining leer je het Vlaggensysteem toe te passen.
Training Vlaggensysteem
Het Vlaggensysteem is een methode om seksueel gedrag van jeugdigen te duiden en er adequaat op te reageren. Criteria uit een normatieve lijst helpen de professional of ouder om het gedrag van kinderen en jongeren te interpreteren en erop te reageren. Je staat stil bij de seksuele gedragingen in verschillende leeftijdscategorieën. Het Vlaggensysteem koppelt seksueel gedrag van jeugdigen aan zes criteria (zoals leeftijd, context en vrijwilligheid) en vier gekleurde vlaggen. In deze basistraining leer je het Vlaggensysteem toe te passen.
2-Daagse Verdiepingscursus Oplossingsgericht werken met cliënten met een LVB
In deze tweedaagse cursus maak je uitgebreid kennis met de toepassingen van de oplossingsgerichte methodiek bij cliënten met een LVB. Ook het oplossingsgericht werken met (teams van) begeleiders/ leraren komt aan bod. Je verdiept en verbreedt jouw kennis op het gebied van oplossingsgerichte gespreksvoering. Lees hier het interview met docent Martin de Vor over de cursus. Sta je nog aan het begin van Oplossingsgerichte professionalisering, dan is er een basiscursus. Lees hier meer over de oplossingsgerichte benadering.
2-Daagse Verdiepingscursus Oplossingsgericht werken met cliënten met een LVB
In deze tweedaagse cursus maak je uitgebreid kennis met de toepassingen van de oplossingsgerichte methodiek bij cliënten met een LVB. Ook het oplossingsgericht werken met (teams van) begeleiders/ leraren komt aan bod. Je verdiept en verbreedt jouw kennis op het gebied van oplossingsgerichte gespreksvoering. Lees hier het interview met docent Martin de Vor over de cursus. Sta je nog aan het begin van Oplossingsgerichte professionalisering, dan is er een basiscursus. Lees hier meer over de oplossingsgerichte benadering.
Intercultureel werken met mensen met een VB of psychiatrische problematiek
Hoe kun je beter omgaan met verschillende culturele achtergronden en levensbeschouwelijke overtuigingen in bijvoorbeeld de GGZ en gehandicaptenzorg? In deze training maak je een begin met het ontwikkelen van jouw transculturele houding en competenties.
Intercultureel werken met mensen met een VB of psychiatrische problematiek
Hoe kun je beter omgaan met verschillende culturele achtergronden en levensbeschouwelijke overtuigingen in bijvoorbeeld de GGZ en gehandicaptenzorg? In deze training maak je een begin met het ontwikkelen van jouw transculturele houding en competenties.
Werken aan een stevige pedagogische basis
Kinderen, jongeren en gezinnen bijstaan vanuit vanzelfsprekende pedagogische relaties en in hun leefomgeving maakt dat de Pedagogische Basis een cruciale pijler wordt voor duurzamer jeugdbeleid. In o.a. het onderwijs en de jeugdhulp is het werken aan een versterking van die Pedagogische Basis nodig door kennis uit praktijk, onderzoek en ervaringsdeskundigheid te verdiepen en te delen. Tijdens dit congres worden kernelementen gedeeld om de pedagogi-sche basis te conceptualiseren, operationaliseren en positioneren.
Werken aan een stevige pedagogische basis
Kinderen, jongeren en gezinnen bijstaan vanuit vanzelfsprekende pedagogische relaties en in hun leefomgeving maakt dat de Pedagogische Basis een cruciale pijler wordt voor duurzamer jeugdbeleid. In o.a. het onderwijs en de jeugdhulp is het werken aan een versterking van die Pedagogische Basis nodig door kennis uit praktijk, onderzoek en ervaringsdeskundigheid te verdiepen en te delen. Tijdens dit congres worden kernelementen gedeeld om de pedagogi-sche basis te conceptualiseren, operationaliseren en positioneren.
Congres Toekomstagenda Zorg voor mensen met een beperking (w.o. LVB)
Met de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking (pdf) wil het ministerie van VWS de zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking toekomstbe-stendig maken. De Toekomstagenda bestaat uit 6 onderwerpen, waarvan mensen met een LVB er een is. Tijdens dit congres worden dilemma’s en voorbeelden gedeeld van voorlopers of van mensen en organisaties die het anders durven te doen. Het doel is de aanwezigen te inspireren en door te pakken, zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving.
Congres Toekomstagenda Zorg voor mensen met een beperking (w.o. LVB)
Met de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking (pdf) wil het ministerie van VWS de zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking toekomstbe-stendig maken. De Toekomstagenda bestaat uit 6 onderwerpen, waarvan mensen met een LVB er een is. Tijdens dit congres worden dilemma’s en voorbeelden gedeeld van voorlopers of van mensen en organisaties die het anders durven te doen. Het doel is de aanwezigen te inspireren en door te pakken, zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving.
Save the date: Studiemiddag “Kennis over lvb”
Het lectoraat “lvb en risicovol gedrag” van Hogeschool Leiden en de redactie van het Basisboek lvb voor sociaal werkers (waaronder het LKC LVB) organiseren deze studiemiddag. Er zijn dialoogsessies over o.a. het vinden van relevante kennis en deze toepasbaar maken en implementeren in een organisatie. Daarnaast zijn er inspiratiesessies over o.a. het gebruik van de Risicowijzer LVB; begeleiding bij woonhygiënische problematiek; online inclusie en digitale toegankelijkheid; ervaringsdeskundigheid; arbeid en meer!
Save the date: Studiemiddag “Kennis over lvb”
Het lectoraat “lvb en risicovol gedrag” van Hogeschool Leiden en de redactie van het Basisboek lvb voor sociaal werkers (waaronder het LKC LVB) organiseren deze studiemiddag. Er zijn dialoogsessies over o.a. het vinden van relevante kennis en deze toepasbaar maken en implementeren in een organisatie. Daarnaast zijn er inspiratiesessies over o.a. het gebruik van de Risicowijzer LVB; begeleiding bij woonhygiënische problematiek; online inclusie en digitale toegankelijkheid; ervaringsdeskundigheid; arbeid en meer!