Agenda
Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Webinar – Seksuele uitbuiting
Dit webinar gaat over de risicofactoren voor zowel daderschap als slachtofferschap en over de relatie tussen dwang en sekswerk. Ook is er aandacht voor wat je in uitbuitingssituaties kunt doen om hulp te bieden en wat goed bedoeld lijkt maar juist averechts werkt. In het tweede deel vertelt Merel van Groningen over haar ervaring met seksuele uitbuiting.
Webinar – Seksuele uitbuiting
Dit webinar gaat over de risicofactoren voor zowel daderschap als slachtofferschap en over de relatie tussen dwang en sekswerk. Ook is er aandacht voor wat je in uitbuitingssituaties kunt doen om hulp te bieden en wat goed bedoeld lijkt maar juist averechts werkt. In het tweede deel vertelt Merel van Groningen over haar ervaring met seksuele uitbuiting.
Webinar: Overgang en verstandelijke beperking
In dit webinar krijg je een kort overzicht van de overgangsklachten die kunnen voorkomen bij vrouwen met een verstandelijke beperking, ASS of het Downsyndroom. Vervolgens bespreekt de docent mogelijke oplossingen voor deze klachten.
Webinar: Overgang en verstandelijke beperking
In dit webinar krijg je een kort overzicht van de overgangsklachten die kunnen voorkomen bij vrouwen met een verstandelijke beperking, ASS of het Downsyndroom. Vervolgens bespreekt de docent mogelijke oplossingen voor deze klachten.
Werken aan een stevige pedagogische basis
Kinderen, jongeren en gezinnen bijstaan vanuit vanzelfsprekende pedagogische relaties en in hun leefomgeving maakt dat de Pedagogische Basis een cruciale pijler wordt voor duurzamer jeugdbeleid. In o.a. het onderwijs en de jeugdhulp is het werken aan een versterking van die Pedagogische Basis nodig door kennis uit praktijk, onderzoek en ervaringsdeskundigheid te verdiepen en te delen. Tijdens dit congres worden kernelementen gedeeld om de pedagogi-sche basis te conceptualiseren, operationaliseren en positioneren.
Werken aan een stevige pedagogische basis
Kinderen, jongeren en gezinnen bijstaan vanuit vanzelfsprekende pedagogische relaties en in hun leefomgeving maakt dat de Pedagogische Basis een cruciale pijler wordt voor duurzamer jeugdbeleid. In o.a. het onderwijs en de jeugdhulp is het werken aan een versterking van die Pedagogische Basis nodig door kennis uit praktijk, onderzoek en ervaringsdeskundigheid te verdiepen en te delen. Tijdens dit congres worden kernelementen gedeeld om de pedagogi-sche basis te conceptualiseren, operationaliseren en positioneren.
Congres Toekomstagenda Zorg voor mensen met een beperking (w.o. LVB)
Met de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking (pdf) wil het ministerie van VWS de zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking toekomstbe-stendig maken. De Toekomstagenda bestaat uit 6 onderwerpen, waarvan mensen met een LVB er een is. Tijdens dit congres worden dilemma’s en voorbeelden gedeeld van voorlopers of van mensen en organisaties die het anders durven te doen. Het doel is de aanwezigen te inspireren en door te pakken, zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving.
Congres Toekomstagenda Zorg voor mensen met een beperking (w.o. LVB)
Met de Toekomstagenda zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking (pdf) wil het ministerie van VWS de zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking toekomstbe-stendig maken. De Toekomstagenda bestaat uit 6 onderwerpen, waarvan mensen met een LVB er een is. Tijdens dit congres worden dilemma’s en voorbeelden gedeeld van voorlopers of van mensen en organisaties die het anders durven te doen. Het doel is de aanwezigen te inspireren en door te pakken, zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving.
Symposium Inclusief Onderwijs
Inclusief onderwijs is geen eindpunt maar een middel om te komen tot een inclusieve samenleving met meer verbinding en ruimte voor diversiteit. Dit symposium brengt inspiratie en kansen tot ontmoeting en dialoog. Er volgt nog een update met het volledige programma (inclusief diverse workshops). Aanmelden kan via deze link.
Symposium Inclusief Onderwijs
Inclusief onderwijs is geen eindpunt maar een middel om te komen tot een inclusieve samenleving met meer verbinding en ruimte voor diversiteit. Dit symposium brengt inspiratie en kansen tot ontmoeting en dialoog. Er volgt nog een update met het volledige programma (inclusief diverse workshops). Aanmelden kan via deze link.
Diagnostiek van gehechtheid: cursus over de afname en scoring van de ASCT
De Attachment Story Completion Task (ASCT – gehechtheidsverhalen) maakt gehechtheidsrepresentaties zichtbaar die mensen met een mentale leeftijd van 4-10 jaar over zichzelf en anderen hebben gevormd. Deze cursus gaat in op de afname en scoring van de ASCT.
Diagnostiek van gehechtheid: cursus over de afname en scoring van de ASCT
De Attachment Story Completion Task (ASCT – gehechtheidsverhalen) maakt gehechtheidsrepresentaties zichtbaar die mensen met een mentale leeftijd van 4-10 jaar over zichzelf en anderen hebben gevormd. Deze cursus gaat in op de afname en scoring van de ASCT.
Schaal voor Emotionele Ontwikkeling: inleidende studiedag
Deze inleidende studiedag bestaat uit twee delen: In de ochtend wordt het belang van emotionele ontwikkeling bij mensen met een VB toegelicht en komt de achtergrond van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling aan bod. In de middag zijn er twee praktische workshops over het werken met de SEO-R² en het SEO-R Kleurenprofiel.
Schaal voor Emotionele Ontwikkeling: inleidende studiedag
Deze inleidende studiedag bestaat uit twee delen: In de ochtend wordt het belang van emotionele ontwikkeling bij mensen met een VB toegelicht en komt de achtergrond van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling aan bod. In de middag zijn er twee praktische workshops over het werken met de SEO-R² en het SEO-R Kleurenprofiel.
6-Daagse online cursus Traumasensitief hulpverlenen en begeleiden
Deze cursus is voor professionals die werken met jeugdigen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Het biedt inzicht in de impact van trauma op het individu en de relatie met hechting, evenals het complexe proces van traumatische rouw. Er is ook aandacht voor LVB.
6-Daagse online cursus Traumasensitief hulpverlenen en begeleiden
Deze cursus is voor professionals die werken met jeugdigen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Het biedt inzicht in de impact van trauma op het individu en de relatie met hechting, evenals het complexe proces van traumatische rouw. Er is ook aandacht voor LVB.
3-Daagse cursus LVB in de psychiatrie
Tijdens deze cursus leer je een LVB bij patiënten in de psychiatrie herkennen en adequaat behandelen. Dag 1 gaat over diagnostiek van een LVB/ZB: prevalentie, associaties, screening en communicatie. Dag 2 over psychiatrische diagnostiek: visie, theorieën, psychiatrische ziektebeelden, valkuilen en crisogene situaties. Dag 3 gaat over behandelen & beleid: (non-)farmacologische behandelingen, passende behandelprotocollen en implementatie in de praktijk.
3-Daagse cursus LVB in de psychiatrie
Tijdens deze cursus leer je een LVB bij patiënten in de psychiatrie herkennen en adequaat behandelen. Dag 1 gaat over diagnostiek van een LVB/ZB: prevalentie, associaties, screening en communicatie. Dag 2 over psychiatrische diagnostiek: visie, theorieën, psychiatrische ziektebeelden, valkuilen en crisogene situaties. Dag 3 gaat over behandelen & beleid: (non-)farmacologische behandelingen, passende behandelprotocollen en implementatie in de praktijk.