Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Tijdens deze cursus staat het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. De focus ligt op individuele diagnostiek van kinderen en veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst en emotionele problemen.
Tijdens deze cursus staat het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. De focus ligt op individuele diagnostiek van kinderen en veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst en emotionele problemen.
In deze cursus leer je cliënten te ondersteunen in het uiten en verwerken van emoties d.m.v. lichaamsgerichte interventies. Je krijgt vaardigheden aangereikt om cliënten te begeleiden bij het herkennen van lichamelijke signalen en je leert hoe je deze kunt inzetten in hun behandeltraject. Dit kan worden toegepast bij klachten a.g.v. trauma, spanning, pijn of angst.
In deze cursus leer je cliënten te ondersteunen in het uiten en verwerken van emoties d.m.v. lichaamsgerichte interventies. Je krijgt vaardigheden aangereikt om cliënten te begeleiden bij het herkennen van lichamelijke signalen en je leert hoe je deze kunt inzetten in hun behandeltraject. Dit kan worden toegepast bij klachten a.g.v. trauma, spanning, pijn of angst.
Herken de signalen van trauma bij mensen met een VB en bied de juiste ondersteuning. Tijdens dit congres leer je meer over: Hoe je traumatische ervaringen herkent; Hoe veerkracht vergroot kan worden; Wat de juiste begeleiding is van hechtingsproblematiek bij trauma; Praktische handvatten voor het werken aan herstel na een traumatische ervaring; en Bouwen aan veiligheid en vertrouwen met de cliënt.
Herken de signalen van trauma bij mensen met een VB en bied de juiste ondersteuning. Tijdens dit congres leer je meer over: Hoe je traumatische ervaringen herkent; Hoe veerkracht vergroot kan worden; Wat de juiste begeleiding is van hechtingsproblematiek bij trauma; Praktische handvatten voor het werken aan herstel na een traumatische ervaring; en Bouwen aan veiligheid en vertrouwen met de cliënt.
Dit congres richt zich dit jaar op de uitdagingen en kansen binnen gehechtheid bij complexe problematiek. Tijdens het congres worden thema’s als basisvertrouwen bij complexe zorgbehoeften, de invloed van oudertrauma op kindgedrag en de signalering van hechtings-problemen bij LVB of GGZ-problematiek besproken. Ook wordt aandacht besteed aan oudergerichte begeleiding en gezinsgerichte interventies.
Dit congres richt zich dit jaar op de uitdagingen en kansen binnen gehechtheid bij complexe problematiek. Tijdens het congres worden thema’s als basisvertrouwen bij complexe zorgbehoeften, de invloed van oudertrauma op kindgedrag en de signalering van hechtings-problemen bij LVB of GGZ-problematiek besproken. Ook wordt aandacht besteed aan oudergerichte begeleiding en gezinsgerichte interventies.
Verschillende omstandigheden, zoals psychische problematiek, trauma of een mismatch tussen de karakters van ouder en kind maken soms dat een veilige gehechtheid van het kind moeilijker te realiseren is. Deze cursus gaat over hoe je als professional kunt werken aan een veilige gehechtheid tussen opvoeder en kind, met name in omstandigheden die de gehechtheidsrelatie belasten. Er is ook aandacht voor LVB.
Verschillende omstandigheden, zoals psychische problematiek, trauma of een mismatch tussen de karakters van ouder en kind maken soms dat een veilige gehechtheid van het kind moeilijker te realiseren is. Deze cursus gaat over hoe je als professional kunt werken aan een veilige gehechtheid tussen opvoeder en kind, met name in omstandigheden die de gehechtheidsrelatie belasten. Er is ook aandacht voor LVB.
ADHD staat voor afleidbaarheid, concentratieproblemen, onrust en impulsiviteit. Het heeft invloed op schoolprestaties, werk en sociale relaties. Deze cursus biedt o.a. hulpverleners een inzicht in ADHD en praktische strategieën voor dagelijkse toepassing. Handreikingen worden gegeven in het omgaan met aandachtsproblemen en bijkomende aandoeningen, hoe executieve functies te versterken en het succes van individuen met ADHD te vergroten.
Startdatum 15 september. Overige data zie de website van Centrum voor Educatie en Supervisie (CES).
ADHD staat voor afleidbaarheid, concentratieproblemen, onrust en impulsiviteit. Het heeft invloed op schoolprestaties, werk en sociale relaties. Deze cursus biedt o.a. hulpverleners een inzicht in ADHD en praktische strategieën voor dagelijkse toepassing. Handreikingen worden gegeven in het omgaan met aandachtsproblemen en bijkomende aandoeningen, hoe executieve functies te versterken en het succes van individuen met ADHD te vergroten.
Startdatum 15 september. Overige data zie de website van Centrum voor Educatie en Supervisie (CES).
Tijdens dit congres komen de volgende onderwerpen aan bod: Wat zijn de verschillende aspecten van psychose? Wat gebeurt er in het brein tijdens psychoses – hallucinaties en wanen nader toegelicht. Trauma en psychose. Welke psychotherapeutische mogelijkheden en gepersonaliseerde behandelingen zijn effectief Wat zijn de voor- en nadelen van antipsychotica?
Tijdens dit congres komen de volgende onderwerpen aan bod: Wat zijn de verschillende aspecten van psychose? Wat gebeurt er in het brein tijdens psychoses – hallucinaties en wanen nader toegelicht. Trauma en psychose. Welke psychotherapeutische mogelijkheden en gepersonaliseerde behandelingen zijn effectief Wat zijn de voor- en nadelen van antipsychotica?
Deze cursus is voor professionals die werken met jeugdigen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Het biedt inzicht in de impact van trauma op het individu en de relatie met hechting, evenals het complexe proces van traumatische rouw. Er is ook aandacht voor LVB.
Deze cursus is voor professionals die werken met jeugdigen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt. Het biedt inzicht in de impact van trauma op het individu en de relatie met hechting, evenals het complexe proces van traumatische rouw. Er is ook aandacht voor LVB.
Trauma- en stressorgerelateerde klachten komen veel voor bij mensen met een (L)VB. Tijdig herkennen, vaststellen en adequaat behandelen van deze klachten is dus belangrijk. Tijdens dit congres worden bezoekers geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen uit onderzoek en praktijk. Welke instrumenten er zijn voor screening en diagnostiek? Wat is bekend over EMDR-therapie. Ook vertellen experts over hun ervaringen met therapieën als exposure, NET en bewegings- en lichaamsgerichte behandelingen en een traumasensitieve omgeving.
Trauma- en stressorgerelateerde klachten komen veel voor bij mensen met een (L)VB. Tijdig herkennen, vaststellen en adequaat behandelen van deze klachten is dus belangrijk. Tijdens dit congres worden bezoekers geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen uit onderzoek en praktijk. Welke instrumenten er zijn voor screening en diagnostiek? Wat is bekend over EMDR-therapie. Ook vertellen experts over hun ervaringen met therapieën als exposure, NET en bewegings- en lichaamsgerichte behandelingen en een traumasensitieve omgeving.
Nieuw! Handreiking zelfrapportage LVB