Agenda
Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Wil je een evenement toe laten voegen aan de agenda, stuur ons dan een mail met alle informatie.
Augustus 2023
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 4
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 4
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 3
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 3
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 2
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 2
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 1
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 1
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
13de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Zorgmedewerkers moeten steeds meer doen op digitaal gebied, maar een groot deel van de zorgmedewerkers kan nog niet goed (genoeg) omgaan met digitale middelen. Wil jij weten hoe je kan beginnen met het verbeteren van digitale vaardigheden in jouw zorgorganisatie? Doe dan mee met deze werkconferentie.
13de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Zorgmedewerkers moeten steeds meer doen op digitaal gebied, maar een groot deel van de zorgmedewerkers kan nog niet goed (genoeg) omgaan met digitale middelen. Wil jij weten hoe je kan beginnen met het verbeteren van digitale vaardigheden in jouw zorgorganisatie? Doe dan mee met deze werkconferentie.
Gratis webinar over de effecten van psychotherapie bij depressie
50 jaar onderzoek naar de effecten van psychotherapie bij depressie: Wat heeft het opgeleverd? Prof. Pim Cuijpers gaat o.a. in op: de effecten van de diverse beschikbare therapieën, bij de verschillende leeftijdsgroepen en de specifieke doelgroepen, de effecten van de verschillende ‘formats’ waarin de behandelingen toegepast kunnen worden, de vergelijkingen met medicatie en gecombineerde behandelingen en wat er bekend is over predictoren van de uitkomst. Het NIP, RINO Zuid en de RINO Groep organiseren dit webinar.
Gratis webinar over de effecten van psychotherapie bij depressie
50 jaar onderzoek naar de effecten van psychotherapie bij depressie: Wat heeft het opgeleverd? Prof. Pim Cuijpers gaat o.a. in op: de effecten van de diverse beschikbare therapieën, bij de verschillende leeftijdsgroepen en de specifieke doelgroepen, de effecten van de verschillende ‘formats’ waarin de behandelingen toegepast kunnen worden, de vergelijkingen met medicatie en gecombineerde behandelingen en wat er bekend is over predictoren van de uitkomst. Het NIP, RINO Zuid en de RINO Groep organiseren dit webinar.
Online training: Seksuele en genderdiversiteit binnen de VG-zorg
Tijdens deze online training bespreekt Wilma Mathurin wat er op wetenschappelijk gebied bekend is over seksuele en genderdiversiteit bij personen met een VB en hoe je de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit kunt vergroten.
Online training: Seksuele en genderdiversiteit binnen de VG-zorg
Tijdens deze online training bespreekt Wilma Mathurin wat er op wetenschappelijk gebied bekend is over seksuele en genderdiversiteit bij personen met een VB en hoe je de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit kunt vergroten.
8-daagse opleiding Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg
Tijdens acht interactieve contactdagen wordt u door een vakkundig docententeam opgeleid tot een deskundige op het gebied van Wet zorg en dwang. Na deze 8-daagse opleiding heeft u voldoende kennis en inzicht om te kunnen voldoen aan de eisen die worden gesteld aan de Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg. Hiermee bent u volledig toegerust om de verantwoordelijkheid te nemen inzake onvrijwillige zorg bij cliënten.
8-daagse opleiding Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg
Tijdens acht interactieve contactdagen wordt u door een vakkundig docententeam opgeleid tot een deskundige op het gebied van Wet zorg en dwang. Na deze 8-daagse opleiding heeft u voldoende kennis en inzicht om te kunnen voldoen aan de eisen die worden gesteld aan de Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg. Hiermee bent u volledig toegerust om de verantwoordelijkheid te nemen inzake onvrijwillige zorg bij cliënten.
Webinar over het AAIDD-handboek ‘Intellectual Disability’
In januari 2021 is de nieuwste versie van het AAIDD-handboek Intellectual Disability verschenen. De volgende onderwerpen komen tijdens dit webinar aan bod: de definitie en de diagnosecriteria van ‘verstandelijke beperking’; de overeenkomsten en verschillen tussen de AAIDD, DSM-5 en ICD-11; het AAIDD-model van het ‘menselijk functioneren’ als referentiekader voor beeldvorming; en het ontwikkelingsproces van de nieuwste editie van het handboek.
Webinar over het AAIDD-handboek ‘Intellectual Disability’
In januari 2021 is de nieuwste versie van het AAIDD-handboek Intellectual Disability verschenen. De volgende onderwerpen komen tijdens dit webinar aan bod: de definitie en de diagnosecriteria van ‘verstandelijke beperking’; de overeenkomsten en verschillen tussen de AAIDD, DSM-5 en ICD-11; het AAIDD-model van het ‘menselijk functioneren’ als referentiekader voor beeldvorming; en het ontwikkelingsproces van de nieuwste editie van het handboek.
Online workshop: Methodisch aan de slag met het model de draad
De draad is een model rond emotionele en sociale ontwikkeling, nauw gelinkt aan ontwikkelingspedagogiek en uitgewerkt als een vertaalslag van de SEO. De ontwikkeling is ingedeeld in een aantal stappen – ‘type draden’. De draad is een metafoor voor hechting en voor de verbinding tussen mensen die groeit door de verschillende ontwikkelingsstappen heen. In deze workshop leer je de methodiek beter kennen en krijg je een beeld/handvatten van hoe je stap voor stap met de methode aan de slag kunt gaan.
Online workshop: Methodisch aan de slag met het model de draad
De draad is een model rond emotionele en sociale ontwikkeling, nauw gelinkt aan ontwikkelingspedagogiek en uitgewerkt als een vertaalslag van de SEO. De ontwikkeling is ingedeeld in een aantal stappen – ‘type draden’. De draad is een metafoor voor hechting en voor de verbinding tussen mensen die groeit door de verschillende ontwikkelingsstappen heen. In deze workshop leer je de methodiek beter kennen en krijg je een beeld/handvatten van hoe je stap voor stap met de methode aan de slag kunt gaan.
Online training: Verslaglegging rond emotionele ontwikkeling of functioneren
Tijdens deze online training wordt uitgebreid ingegaan op wat er in verslaglegging over de emotionele ontwikkeling/ emotioneel functioneren moet staan en hoe het verslag moet worden opgebouwd.
Online training: Verslaglegging rond emotionele ontwikkeling of functioneren
Tijdens deze online training wordt uitgebreid ingegaan op wat er in verslaglegging over de emotionele ontwikkeling/ emotioneel functioneren moet staan en hoe het verslag moet worden opgebouwd.
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
Als welzijnswerker kom je veel mensen tegen die door hun gebruik of verslaving in ernstige problemen verzeild raken. Waar hebben mensen met verslavingsproblematiek behoefte aan als het gaat om aandacht, hulp, ondersteuning van anderen? Hoe ziet de meest optimale (verslavings)zorg eruit? Er is ook aandacht voor verslaving en LVB.
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
Als welzijnswerker kom je veel mensen tegen die door hun gebruik of verslaving in ernstige problemen verzeild raken. Waar hebben mensen met verslavingsproblematiek behoefte aan als het gaat om aandacht, hulp, ondersteuning van anderen? Hoe ziet de meest optimale (verslavings)zorg eruit? Er is ook aandacht voor verslaving en LVB.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
2-daagse training: het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een VB
Gedragsproblemen bij jeugdigen met een VB worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Die beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies (EF) als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen. Het trainen van EF kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de gedragsregulatie. Tijdens de eerste bijeenkomst wordt een programma gedemonstreerd om EF te trainen. Vervolgens ga je zelf aan de slag binnen je eigen organisatie. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen.
2-daagse training: het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een VB
Gedragsproblemen bij jeugdigen met een VB worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Die beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies (EF) als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen. Het trainen van EF kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de gedragsregulatie. Tijdens de eerste bijeenkomst wordt een programma gedemonstreerd om EF te trainen. Vervolgens ga je zelf aan de slag binnen je eigen organisatie. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Tentoonstelling ‘Who Cares?’ over de geschiedenis van de zorg in WOII
Deze tentoonstelling in Museum van de Geest vertelt het verhaal van vergeten slachtoffers en verborgen helden binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens WOII. De verhalen gaan over wanhoop, veerkracht, angst en volharding. Te zien zijn unieke beelden uit de geschiedenis in combinatie met kunst, zoals Het Waarheidsfestival van Willem van Genk, de unieke bewaard gebleven schetsen van Wilhelm Werner en niet eerder vertoonde bewegende beelden van de ingrijpende evacuaties bij Duin en Bosch in 1942.
Tentoonstelling ‘Who Cares?’ over de geschiedenis van de zorg in WOII
Deze tentoonstelling in Museum van de Geest vertelt het verhaal van vergeten slachtoffers en verborgen helden binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens WOII. De verhalen gaan over wanhoop, veerkracht, angst en volharding. Te zien zijn unieke beelden uit de geschiedenis in combinatie met kunst, zoals Het Waarheidsfestival van Willem van Genk, de unieke bewaard gebleven schetsen van Wilhelm Werner en niet eerder vertoonde bewegende beelden van de ingrijpende evacuaties bij Duin en Bosch in 1942.
Autisme: een sociale stoornis of een stoornis in de perceptuele waarneming?
De Universiteit van Utrecht heeft een paar jaar geleden onderzoek afgerond waarin jonge kinderen met een ASS (met of zonder VB) werden vergeleken met kinderen met alleen een ontwikkelingsachterstand en kinderen met een taal-spraakstoornis t.a.v. hoe zij omgaan met objecten, de ruimte en personen. Hierdoor ontstonden nieuwe inzichten, namelijk dat het kernprobleem een stoornis in de perceptuele waarneming is. Hierover vertelt Lex Wijnroks.
Autisme: een sociale stoornis of een stoornis in de perceptuele waarneming?
De Universiteit van Utrecht heeft een paar jaar geleden onderzoek afgerond waarin jonge kinderen met een ASS (met of zonder VB) werden vergeleken met kinderen met alleen een ontwikkelingsachterstand en kinderen met een taal-spraakstoornis t.a.v. hoe zij omgaan met objecten, de ruimte en personen. Hierdoor ontstonden nieuwe inzichten, namelijk dat het kernprobleem een stoornis in de perceptuele waarneming is. Hierover vertelt Lex Wijnroks.
Webinar: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGz
In dit webinar nemen Erica Aldenkamp en Jannelien Wieland je mee in de behandeling van cliënten met een laag IQ in de GGZ. Ze staan stil bij zwakbegaafdheid als belangrijk onderbelicht aandachtspunt in de diagnostiek en behandeling van psychische klachten, en beschrijven het unieke klinische profiel van patiënten met zwakbegaafdheid. Je krijgt tools om een laag IQ sneller te herkennen en om beter af te stemmen in de diagnostiek en behandeling.
Webinar: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGz
In dit webinar nemen Erica Aldenkamp en Jannelien Wieland je mee in de behandeling van cliënten met een laag IQ in de GGZ. Ze staan stil bij zwakbegaafdheid als belangrijk onderbelicht aandachtspunt in de diagnostiek en behandeling van psychische klachten, en beschrijven het unieke klinische profiel van patiënten met zwakbegaafdheid. Je krijgt tools om een laag IQ sneller te herkennen en om beter af te stemmen in de diagnostiek en behandeling.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
De kracht van verbinding om geweld te voorkomen in de gehandicaptenzorg
In deze studiedag leert Karel de Corte je hoe je door het versterken van de relatie en verbinding geweld, escalaties en agressie kunt voorkomen in de zorg en ondersteuning van mensen met een VB. Het onderliggende denkkader is Gentle Teaching. Dit biedt een alternatief voor denkwijzen die gericht zijn op beheersbaarheid en gedragswijziging. Gentle Teaching focust volledig op de verbinding tussen cliënt en hulpverlener.
De kracht van verbinding om geweld te voorkomen in de gehandicaptenzorg
In deze studiedag leert Karel de Corte je hoe je door het versterken van de relatie en verbinding geweld, escalaties en agressie kunt voorkomen in de zorg en ondersteuning van mensen met een VB. Het onderliggende denkkader is Gentle Teaching. Dit biedt een alternatief voor denkwijzen die gericht zijn op beheersbaarheid en gedragswijziging. Gentle Teaching focust volledig op de verbinding tussen cliënt en hulpverlener.
Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO-geschoolde professional
In deze training wordt de theorie over emotionele ontwikkeling toegespitst op de praktijk van een HBO–professional die mensen met een VB ondersteunt. De kwalitatieve inschaling wordt besproken en geoefend. Als de deelnemers dat wensen dan kan ook de SEO-R² worden behandeld. De nadruk ligt op de praktische toepassing van de theorie.
Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO-geschoolde professional
In deze training wordt de theorie over emotionele ontwikkeling toegespitst op de praktijk van een HBO–professional die mensen met een VB ondersteunt. De kwalitatieve inschaling wordt besproken en geoefend. Als de deelnemers dat wensen dan kan ook de SEO-R² worden behandeld. De nadruk ligt op de praktische toepassing van de theorie.
Webinar (Engelstalig) – Autism and Communication: The Art of Understanding
Het “dubbele empathieprobleem” stelt dat misverstanden tussen mensen met en zonder autisme wederzijds zijn. Deze kijk op autistische communicatie biedt een veranderd perspectief, namelijk van tekortkomingen naar een perspectief dat verschillen waardeert en respecteert. Welke ‘aanpassingen’ in de manier van communiceren mag je dan wel en niet verwachten van je cliënt of leerling met autisme? En wat kun je zelf veranderen om die communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen? Daar gaan de sprekers dieper op in.
Webinar (Engelstalig) – Autism and Communication: The Art of Understanding
Het “dubbele empathieprobleem” stelt dat misverstanden tussen mensen met en zonder autisme wederzijds zijn. Deze kijk op autistische communicatie biedt een veranderd perspectief, namelijk van tekortkomingen naar een perspectief dat verschillen waardeert en respecteert. Welke ‘aanpassingen’ in de manier van communiceren mag je dan wel en niet verwachten van je cliënt of leerling met autisme? En wat kun je zelf veranderen om die communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen? Daar gaan de sprekers dieper op in.
September 2023
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 4
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 4
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 3
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 3
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 2
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 2
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 1
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 1
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
13de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Zorgmedewerkers moeten steeds meer doen op digitaal gebied, maar een groot deel van de zorgmedewerkers kan nog niet goed (genoeg) omgaan met digitale middelen. Wil jij weten hoe je kan beginnen met het verbeteren van digitale vaardigheden in jouw zorgorganisatie? Doe dan mee met deze werkconferentie.
13de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Zorgmedewerkers moeten steeds meer doen op digitaal gebied, maar een groot deel van de zorgmedewerkers kan nog niet goed (genoeg) omgaan met digitale middelen. Wil jij weten hoe je kan beginnen met het verbeteren van digitale vaardigheden in jouw zorgorganisatie? Doe dan mee met deze werkconferentie.
Gratis webinar over de effecten van psychotherapie bij depressie
50 jaar onderzoek naar de effecten van psychotherapie bij depressie: Wat heeft het opgeleverd? Prof. Pim Cuijpers gaat o.a. in op: de effecten van de diverse beschikbare therapieën, bij de verschillende leeftijdsgroepen en de specifieke doelgroepen, de effecten van de verschillende ‘formats’ waarin de behandelingen toegepast kunnen worden, de vergelijkingen met medicatie en gecombineerde behandelingen en wat er bekend is over predictoren van de uitkomst. Het NIP, RINO Zuid en de RINO Groep organiseren dit webinar.
Gratis webinar over de effecten van psychotherapie bij depressie
50 jaar onderzoek naar de effecten van psychotherapie bij depressie: Wat heeft het opgeleverd? Prof. Pim Cuijpers gaat o.a. in op: de effecten van de diverse beschikbare therapieën, bij de verschillende leeftijdsgroepen en de specifieke doelgroepen, de effecten van de verschillende ‘formats’ waarin de behandelingen toegepast kunnen worden, de vergelijkingen met medicatie en gecombineerde behandelingen en wat er bekend is over predictoren van de uitkomst. Het NIP, RINO Zuid en de RINO Groep organiseren dit webinar.
Online training: Seksuele en genderdiversiteit binnen de VG-zorg
Tijdens deze online training bespreekt Wilma Mathurin wat er op wetenschappelijk gebied bekend is over seksuele en genderdiversiteit bij personen met een VB en hoe je de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit kunt vergroten.
Online training: Seksuele en genderdiversiteit binnen de VG-zorg
Tijdens deze online training bespreekt Wilma Mathurin wat er op wetenschappelijk gebied bekend is over seksuele en genderdiversiteit bij personen met een VB en hoe je de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit kunt vergroten.
8-daagse opleiding Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg
Tijdens acht interactieve contactdagen wordt u door een vakkundig docententeam opgeleid tot een deskundige op het gebied van Wet zorg en dwang. Na deze 8-daagse opleiding heeft u voldoende kennis en inzicht om te kunnen voldoen aan de eisen die worden gesteld aan de Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg. Hiermee bent u volledig toegerust om de verantwoordelijkheid te nemen inzake onvrijwillige zorg bij cliënten.
8-daagse opleiding Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg
Tijdens acht interactieve contactdagen wordt u door een vakkundig docententeam opgeleid tot een deskundige op het gebied van Wet zorg en dwang. Na deze 8-daagse opleiding heeft u voldoende kennis en inzicht om te kunnen voldoen aan de eisen die worden gesteld aan de Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg. Hiermee bent u volledig toegerust om de verantwoordelijkheid te nemen inzake onvrijwillige zorg bij cliënten.
Webinar over het AAIDD-handboek ‘Intellectual Disability’
In januari 2021 is de nieuwste versie van het AAIDD-handboek Intellectual Disability verschenen. De volgende onderwerpen komen tijdens dit webinar aan bod: de definitie en de diagnosecriteria van ‘verstandelijke beperking’; de overeenkomsten en verschillen tussen de AAIDD, DSM-5 en ICD-11; het AAIDD-model van het ‘menselijk functioneren’ als referentiekader voor beeldvorming; en het ontwikkelingsproces van de nieuwste editie van het handboek.
Webinar over het AAIDD-handboek ‘Intellectual Disability’
In januari 2021 is de nieuwste versie van het AAIDD-handboek Intellectual Disability verschenen. De volgende onderwerpen komen tijdens dit webinar aan bod: de definitie en de diagnosecriteria van ‘verstandelijke beperking’; de overeenkomsten en verschillen tussen de AAIDD, DSM-5 en ICD-11; het AAIDD-model van het ‘menselijk functioneren’ als referentiekader voor beeldvorming; en het ontwikkelingsproces van de nieuwste editie van het handboek.
Online workshop: Methodisch aan de slag met het model de draad
De draad is een model rond emotionele en sociale ontwikkeling, nauw gelinkt aan ontwikkelingspedagogiek en uitgewerkt als een vertaalslag van de SEO. De ontwikkeling is ingedeeld in een aantal stappen – ‘type draden’. De draad is een metafoor voor hechting en voor de verbinding tussen mensen die groeit door de verschillende ontwikkelingsstappen heen. In deze workshop leer je de methodiek beter kennen en krijg je een beeld/handvatten van hoe je stap voor stap met de methode aan de slag kunt gaan.
Online workshop: Methodisch aan de slag met het model de draad
De draad is een model rond emotionele en sociale ontwikkeling, nauw gelinkt aan ontwikkelingspedagogiek en uitgewerkt als een vertaalslag van de SEO. De ontwikkeling is ingedeeld in een aantal stappen – ‘type draden’. De draad is een metafoor voor hechting en voor de verbinding tussen mensen die groeit door de verschillende ontwikkelingsstappen heen. In deze workshop leer je de methodiek beter kennen en krijg je een beeld/handvatten van hoe je stap voor stap met de methode aan de slag kunt gaan.
Online training: Verslaglegging rond emotionele ontwikkeling of functioneren
Tijdens deze online training wordt uitgebreid ingegaan op wat er in verslaglegging over de emotionele ontwikkeling/ emotioneel functioneren moet staan en hoe het verslag moet worden opgebouwd.
Online training: Verslaglegging rond emotionele ontwikkeling of functioneren
Tijdens deze online training wordt uitgebreid ingegaan op wat er in verslaglegging over de emotionele ontwikkeling/ emotioneel functioneren moet staan en hoe het verslag moet worden opgebouwd.
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
Als welzijnswerker kom je veel mensen tegen die door hun gebruik of verslaving in ernstige problemen verzeild raken. Waar hebben mensen met verslavingsproblematiek behoefte aan als het gaat om aandacht, hulp, ondersteuning van anderen? Hoe ziet de meest optimale (verslavings)zorg eruit? Er is ook aandacht voor verslaving en LVB.
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
Als welzijnswerker kom je veel mensen tegen die door hun gebruik of verslaving in ernstige problemen verzeild raken. Waar hebben mensen met verslavingsproblematiek behoefte aan als het gaat om aandacht, hulp, ondersteuning van anderen? Hoe ziet de meest optimale (verslavings)zorg eruit? Er is ook aandacht voor verslaving en LVB.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
2-daagse training: het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een VB
Gedragsproblemen bij jeugdigen met een VB worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Die beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies (EF) als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen. Het trainen van EF kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de gedragsregulatie. Tijdens de eerste bijeenkomst wordt een programma gedemonstreerd om EF te trainen. Vervolgens ga je zelf aan de slag binnen je eigen organisatie. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen.
2-daagse training: het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een VB
Gedragsproblemen bij jeugdigen met een VB worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Die beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies (EF) als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen. Het trainen van EF kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de gedragsregulatie. Tijdens de eerste bijeenkomst wordt een programma gedemonstreerd om EF te trainen. Vervolgens ga je zelf aan de slag binnen je eigen organisatie. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Tentoonstelling ‘Who Cares?’ over de geschiedenis van de zorg in WOII
Deze tentoonstelling in Museum van de Geest vertelt het verhaal van vergeten slachtoffers en verborgen helden binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens WOII. De verhalen gaan over wanhoop, veerkracht, angst en volharding. Te zien zijn unieke beelden uit de geschiedenis in combinatie met kunst, zoals Het Waarheidsfestival van Willem van Genk, de unieke bewaard gebleven schetsen van Wilhelm Werner en niet eerder vertoonde bewegende beelden van de ingrijpende evacuaties bij Duin en Bosch in 1942.
Tentoonstelling ‘Who Cares?’ over de geschiedenis van de zorg in WOII
Deze tentoonstelling in Museum van de Geest vertelt het verhaal van vergeten slachtoffers en verborgen helden binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens WOII. De verhalen gaan over wanhoop, veerkracht, angst en volharding. Te zien zijn unieke beelden uit de geschiedenis in combinatie met kunst, zoals Het Waarheidsfestival van Willem van Genk, de unieke bewaard gebleven schetsen van Wilhelm Werner en niet eerder vertoonde bewegende beelden van de ingrijpende evacuaties bij Duin en Bosch in 1942.
Autisme: een sociale stoornis of een stoornis in de perceptuele waarneming?
De Universiteit van Utrecht heeft een paar jaar geleden onderzoek afgerond waarin jonge kinderen met een ASS (met of zonder VB) werden vergeleken met kinderen met alleen een ontwikkelingsachterstand en kinderen met een taal-spraakstoornis t.a.v. hoe zij omgaan met objecten, de ruimte en personen. Hierdoor ontstonden nieuwe inzichten, namelijk dat het kernprobleem een stoornis in de perceptuele waarneming is. Hierover vertelt Lex Wijnroks.
Autisme: een sociale stoornis of een stoornis in de perceptuele waarneming?
De Universiteit van Utrecht heeft een paar jaar geleden onderzoek afgerond waarin jonge kinderen met een ASS (met of zonder VB) werden vergeleken met kinderen met alleen een ontwikkelingsachterstand en kinderen met een taal-spraakstoornis t.a.v. hoe zij omgaan met objecten, de ruimte en personen. Hierdoor ontstonden nieuwe inzichten, namelijk dat het kernprobleem een stoornis in de perceptuele waarneming is. Hierover vertelt Lex Wijnroks.
Webinar: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGz
In dit webinar nemen Erica Aldenkamp en Jannelien Wieland je mee in de behandeling van cliënten met een laag IQ in de GGZ. Ze staan stil bij zwakbegaafdheid als belangrijk onderbelicht aandachtspunt in de diagnostiek en behandeling van psychische klachten, en beschrijven het unieke klinische profiel van patiënten met zwakbegaafdheid. Je krijgt tools om een laag IQ sneller te herkennen en om beter af te stemmen in de diagnostiek en behandeling.
Webinar: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGz
In dit webinar nemen Erica Aldenkamp en Jannelien Wieland je mee in de behandeling van cliënten met een laag IQ in de GGZ. Ze staan stil bij zwakbegaafdheid als belangrijk onderbelicht aandachtspunt in de diagnostiek en behandeling van psychische klachten, en beschrijven het unieke klinische profiel van patiënten met zwakbegaafdheid. Je krijgt tools om een laag IQ sneller te herkennen en om beter af te stemmen in de diagnostiek en behandeling.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
De kracht van verbinding om geweld te voorkomen in de gehandicaptenzorg
In deze studiedag leert Karel de Corte je hoe je door het versterken van de relatie en verbinding geweld, escalaties en agressie kunt voorkomen in de zorg en ondersteuning van mensen met een VB. Het onderliggende denkkader is Gentle Teaching. Dit biedt een alternatief voor denkwijzen die gericht zijn op beheersbaarheid en gedragswijziging. Gentle Teaching focust volledig op de verbinding tussen cliënt en hulpverlener.
De kracht van verbinding om geweld te voorkomen in de gehandicaptenzorg
In deze studiedag leert Karel de Corte je hoe je door het versterken van de relatie en verbinding geweld, escalaties en agressie kunt voorkomen in de zorg en ondersteuning van mensen met een VB. Het onderliggende denkkader is Gentle Teaching. Dit biedt een alternatief voor denkwijzen die gericht zijn op beheersbaarheid en gedragswijziging. Gentle Teaching focust volledig op de verbinding tussen cliënt en hulpverlener.
Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO-geschoolde professional
In deze training wordt de theorie over emotionele ontwikkeling toegespitst op de praktijk van een HBO–professional die mensen met een VB ondersteunt. De kwalitatieve inschaling wordt besproken en geoefend. Als de deelnemers dat wensen dan kan ook de SEO-R² worden behandeld. De nadruk ligt op de praktische toepassing van de theorie.
Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO-geschoolde professional
In deze training wordt de theorie over emotionele ontwikkeling toegespitst op de praktijk van een HBO–professional die mensen met een VB ondersteunt. De kwalitatieve inschaling wordt besproken en geoefend. Als de deelnemers dat wensen dan kan ook de SEO-R² worden behandeld. De nadruk ligt op de praktische toepassing van de theorie.
Webinar (Engelstalig) – Autism and Communication: The Art of Understanding
Het “dubbele empathieprobleem” stelt dat misverstanden tussen mensen met en zonder autisme wederzijds zijn. Deze kijk op autistische communicatie biedt een veranderd perspectief, namelijk van tekortkomingen naar een perspectief dat verschillen waardeert en respecteert. Welke ‘aanpassingen’ in de manier van communiceren mag je dan wel en niet verwachten van je cliënt of leerling met autisme? En wat kun je zelf veranderen om die communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen? Daar gaan de sprekers dieper op in.
Webinar (Engelstalig) – Autism and Communication: The Art of Understanding
Het “dubbele empathieprobleem” stelt dat misverstanden tussen mensen met en zonder autisme wederzijds zijn. Deze kijk op autistische communicatie biedt een veranderd perspectief, namelijk van tekortkomingen naar een perspectief dat verschillen waardeert en respecteert. Welke ‘aanpassingen’ in de manier van communiceren mag je dan wel en niet verwachten van je cliënt of leerling met autisme? En wat kun je zelf veranderen om die communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen? Daar gaan de sprekers dieper op in.
Oktober 2023
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 4
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 4
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 3
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 3
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 2
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 2
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 1
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
Online leergang Simpel Switchen – Bijeenkomst 1
Wil jij het mensen makkelijker maken om een stap te zetten naar (beschut) werk en eventueel weer terug? Wil je ontdekken welke handelingsruimte een professional heeft? Daar gaat deze leergang over. Volg de volledige leergang of een of meer losse modules.
Bijeenkomst 1 – Simpel Switchen: het gedachtegoed – de beroepsopdracht
Bijeenkomst 2 – Simpel Switchen: Stevig in je schoenen: professionalisering en identiteit
Bijeenkomst 3 – Simpel Switchen: Professionele autonomie: wat is je handelingsruimte?
Bijeenkomst 4 – Simpel Switchen: Samenhangend beleid: virtuele inspiratie on tour!
13de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Zorgmedewerkers moeten steeds meer doen op digitaal gebied, maar een groot deel van de zorgmedewerkers kan nog niet goed (genoeg) omgaan met digitale middelen. Wil jij weten hoe je kan beginnen met het verbeteren van digitale vaardigheden in jouw zorgorganisatie? Doe dan mee met deze werkconferentie.
13de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Zorgmedewerkers moeten steeds meer doen op digitaal gebied, maar een groot deel van de zorgmedewerkers kan nog niet goed (genoeg) omgaan met digitale middelen. Wil jij weten hoe je kan beginnen met het verbeteren van digitale vaardigheden in jouw zorgorganisatie? Doe dan mee met deze werkconferentie.
Gratis webinar over de effecten van psychotherapie bij depressie
50 jaar onderzoek naar de effecten van psychotherapie bij depressie: Wat heeft het opgeleverd? Prof. Pim Cuijpers gaat o.a. in op: de effecten van de diverse beschikbare therapieën, bij de verschillende leeftijdsgroepen en de specifieke doelgroepen, de effecten van de verschillende ‘formats’ waarin de behandelingen toegepast kunnen worden, de vergelijkingen met medicatie en gecombineerde behandelingen en wat er bekend is over predictoren van de uitkomst. Het NIP, RINO Zuid en de RINO Groep organiseren dit webinar.
Gratis webinar over de effecten van psychotherapie bij depressie
50 jaar onderzoek naar de effecten van psychotherapie bij depressie: Wat heeft het opgeleverd? Prof. Pim Cuijpers gaat o.a. in op: de effecten van de diverse beschikbare therapieën, bij de verschillende leeftijdsgroepen en de specifieke doelgroepen, de effecten van de verschillende ‘formats’ waarin de behandelingen toegepast kunnen worden, de vergelijkingen met medicatie en gecombineerde behandelingen en wat er bekend is over predictoren van de uitkomst. Het NIP, RINO Zuid en de RINO Groep organiseren dit webinar.
Online training: Seksuele en genderdiversiteit binnen de VG-zorg
Tijdens deze online training bespreekt Wilma Mathurin wat er op wetenschappelijk gebied bekend is over seksuele en genderdiversiteit bij personen met een VB en hoe je de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit kunt vergroten.
Online training: Seksuele en genderdiversiteit binnen de VG-zorg
Tijdens deze online training bespreekt Wilma Mathurin wat er op wetenschappelijk gebied bekend is over seksuele en genderdiversiteit bij personen met een VB en hoe je de acceptatie van seksuele en genderdiversiteit kunt vergroten.
8-daagse opleiding Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg
Tijdens acht interactieve contactdagen wordt u door een vakkundig docententeam opgeleid tot een deskundige op het gebied van Wet zorg en dwang. Na deze 8-daagse opleiding heeft u voldoende kennis en inzicht om te kunnen voldoen aan de eisen die worden gesteld aan de Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg. Hiermee bent u volledig toegerust om de verantwoordelijkheid te nemen inzake onvrijwillige zorg bij cliënten.
8-daagse opleiding Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg
Tijdens acht interactieve contactdagen wordt u door een vakkundig docententeam opgeleid tot een deskundige op het gebied van Wet zorg en dwang. Na deze 8-daagse opleiding heeft u voldoende kennis en inzicht om te kunnen voldoen aan de eisen die worden gesteld aan de Wzd-functionaris in de gehandicaptenzorg. Hiermee bent u volledig toegerust om de verantwoordelijkheid te nemen inzake onvrijwillige zorg bij cliënten.
Webinar over het AAIDD-handboek ‘Intellectual Disability’
In januari 2021 is de nieuwste versie van het AAIDD-handboek Intellectual Disability verschenen. De volgende onderwerpen komen tijdens dit webinar aan bod: de definitie en de diagnosecriteria van ‘verstandelijke beperking’; de overeenkomsten en verschillen tussen de AAIDD, DSM-5 en ICD-11; het AAIDD-model van het ‘menselijk functioneren’ als referentiekader voor beeldvorming; en het ontwikkelingsproces van de nieuwste editie van het handboek.
Webinar over het AAIDD-handboek ‘Intellectual Disability’
In januari 2021 is de nieuwste versie van het AAIDD-handboek Intellectual Disability verschenen. De volgende onderwerpen komen tijdens dit webinar aan bod: de definitie en de diagnosecriteria van ‘verstandelijke beperking’; de overeenkomsten en verschillen tussen de AAIDD, DSM-5 en ICD-11; het AAIDD-model van het ‘menselijk functioneren’ als referentiekader voor beeldvorming; en het ontwikkelingsproces van de nieuwste editie van het handboek.
Online workshop: Methodisch aan de slag met het model de draad
De draad is een model rond emotionele en sociale ontwikkeling, nauw gelinkt aan ontwikkelingspedagogiek en uitgewerkt als een vertaalslag van de SEO. De ontwikkeling is ingedeeld in een aantal stappen – ‘type draden’. De draad is een metafoor voor hechting en voor de verbinding tussen mensen die groeit door de verschillende ontwikkelingsstappen heen. In deze workshop leer je de methodiek beter kennen en krijg je een beeld/handvatten van hoe je stap voor stap met de methode aan de slag kunt gaan.
Online workshop: Methodisch aan de slag met het model de draad
De draad is een model rond emotionele en sociale ontwikkeling, nauw gelinkt aan ontwikkelingspedagogiek en uitgewerkt als een vertaalslag van de SEO. De ontwikkeling is ingedeeld in een aantal stappen – ‘type draden’. De draad is een metafoor voor hechting en voor de verbinding tussen mensen die groeit door de verschillende ontwikkelingsstappen heen. In deze workshop leer je de methodiek beter kennen en krijg je een beeld/handvatten van hoe je stap voor stap met de methode aan de slag kunt gaan.
Online training: Verslaglegging rond emotionele ontwikkeling of functioneren
Tijdens deze online training wordt uitgebreid ingegaan op wat er in verslaglegging over de emotionele ontwikkeling/ emotioneel functioneren moet staan en hoe het verslag moet worden opgebouwd.
Online training: Verslaglegging rond emotionele ontwikkeling of functioneren
Tijdens deze online training wordt uitgebreid ingegaan op wat er in verslaglegging over de emotionele ontwikkeling/ emotioneel functioneren moet staan en hoe het verslag moet worden opgebouwd.
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
Als welzijnswerker kom je veel mensen tegen die door hun gebruik of verslaving in ernstige problemen verzeild raken. Waar hebben mensen met verslavingsproblematiek behoefte aan als het gaat om aandacht, hulp, ondersteuning van anderen? Hoe ziet de meest optimale (verslavings)zorg eruit? Er is ook aandacht voor verslaving en LVB.
Jaarcongres Verslaving in het sociaal domein
Als welzijnswerker kom je veel mensen tegen die door hun gebruik of verslaving in ernstige problemen verzeild raken. Waar hebben mensen met verslavingsproblematiek behoefte aan als het gaat om aandacht, hulp, ondersteuning van anderen? Hoe ziet de meest optimale (verslavings)zorg eruit? Er is ook aandacht voor verslaving en LVB.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
Cultuursensitief werken | Webinar
Tijdens de webinar wordt besproken welke invloed cultuur en levensbeschouwing hebben op het werk van zorgprofessionals en worden tips gegeven hoe zij daar in de praktijk mee om kunnen gaan zonder de eigen professionele inzichten uit het oog te verliezen. Er wordt uitgelegd wat een dynamische benadering van het begrip cultuur inhoudt en het Culturele Interview wordt geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren.
2-daagse training: het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een VB
Gedragsproblemen bij jeugdigen met een VB worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Die beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies (EF) als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen. Het trainen van EF kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de gedragsregulatie. Tijdens de eerste bijeenkomst wordt een programma gedemonstreerd om EF te trainen. Vervolgens ga je zelf aan de slag binnen je eigen organisatie. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen.
2-daagse training: het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een VB
Gedragsproblemen bij jeugdigen met een VB worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Die beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies (EF) als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen. Het trainen van EF kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de gedragsregulatie. Tijdens de eerste bijeenkomst wordt een programma gedemonstreerd om EF te trainen. Vervolgens ga je zelf aan de slag binnen je eigen organisatie. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Innovatie-impuls on tour #InZo2023
InZo presenteert dit jaar de Innovatie-impuls on tour. Er zijn bezoeken aan 4 regio’s. Tijdens deze bijeenkomsten zie, hoor én beleef je hoe zorgtechnologie kan bijdragen aan meer eigen regie en zelfredzaamheid voor mensen met een beperking. Je hoort over inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Verschillende vernieuwende zorgtechnologieën kunnen zelf uitgeprobeerd worden. Experts kunnen vragen gesteld worden over het implementeren en opschalen van zorgtechnologieën en over de Innovatie-Route.
Tentoonstelling ‘Who Cares?’ over de geschiedenis van de zorg in WOII
Deze tentoonstelling in Museum van de Geest vertelt het verhaal van vergeten slachtoffers en verborgen helden binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens WOII. De verhalen gaan over wanhoop, veerkracht, angst en volharding. Te zien zijn unieke beelden uit de geschiedenis in combinatie met kunst, zoals Het Waarheidsfestival van Willem van Genk, de unieke bewaard gebleven schetsen van Wilhelm Werner en niet eerder vertoonde bewegende beelden van de ingrijpende evacuaties bij Duin en Bosch in 1942.
Tentoonstelling ‘Who Cares?’ over de geschiedenis van de zorg in WOII
Deze tentoonstelling in Museum van de Geest vertelt het verhaal van vergeten slachtoffers en verborgen helden binnen de psychiatrie en verstandelijke gehandicaptenzorg tijdens WOII. De verhalen gaan over wanhoop, veerkracht, angst en volharding. Te zien zijn unieke beelden uit de geschiedenis in combinatie met kunst, zoals Het Waarheidsfestival van Willem van Genk, de unieke bewaard gebleven schetsen van Wilhelm Werner en niet eerder vertoonde bewegende beelden van de ingrijpende evacuaties bij Duin en Bosch in 1942.
Autisme: een sociale stoornis of een stoornis in de perceptuele waarneming?
De Universiteit van Utrecht heeft een paar jaar geleden onderzoek afgerond waarin jonge kinderen met een ASS (met of zonder VB) werden vergeleken met kinderen met alleen een ontwikkelingsachterstand en kinderen met een taal-spraakstoornis t.a.v. hoe zij omgaan met objecten, de ruimte en personen. Hierdoor ontstonden nieuwe inzichten, namelijk dat het kernprobleem een stoornis in de perceptuele waarneming is. Hierover vertelt Lex Wijnroks.
Autisme: een sociale stoornis of een stoornis in de perceptuele waarneming?
De Universiteit van Utrecht heeft een paar jaar geleden onderzoek afgerond waarin jonge kinderen met een ASS (met of zonder VB) werden vergeleken met kinderen met alleen een ontwikkelingsachterstand en kinderen met een taal-spraakstoornis t.a.v. hoe zij omgaan met objecten, de ruimte en personen. Hierdoor ontstonden nieuwe inzichten, namelijk dat het kernprobleem een stoornis in de perceptuele waarneming is. Hierover vertelt Lex Wijnroks.
Webinar: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGz
In dit webinar nemen Erica Aldenkamp en Jannelien Wieland je mee in de behandeling van cliënten met een laag IQ in de GGZ. Ze staan stil bij zwakbegaafdheid als belangrijk onderbelicht aandachtspunt in de diagnostiek en behandeling van psychische klachten, en beschrijven het unieke klinische profiel van patiënten met zwakbegaafdheid. Je krijgt tools om een laag IQ sneller te herkennen en om beter af te stemmen in de diagnostiek en behandeling.
Webinar: Behandeling van patiënten met een laag IQ in de GGz
In dit webinar nemen Erica Aldenkamp en Jannelien Wieland je mee in de behandeling van cliënten met een laag IQ in de GGZ. Ze staan stil bij zwakbegaafdheid als belangrijk onderbelicht aandachtspunt in de diagnostiek en behandeling van psychische klachten, en beschrijven het unieke klinische profiel van patiënten met zwakbegaafdheid. Je krijgt tools om een laag IQ sneller te herkennen en om beter af te stemmen in de diagnostiek en behandeling.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
Leertraject: Emotionele ontwikkeling in relatie tot probleemgedrag
Emotionele ontwikkeling is een belangrijke invalshoek om probleemgedrag te verklaren en te begrijpen. In het vierdaagse leertraject ‘Emotionele ontwikkeling i.r.t. probleemgedrag’ wordt ingegaan op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Het leertraject is bedoeld voor academici die werkzaam zijn in o.a. de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGz én in hun werk te maken hebben met ernstig en langdurig probleemgedrag.
De kracht van verbinding om geweld te voorkomen in de gehandicaptenzorg
In deze studiedag leert Karel de Corte je hoe je door het versterken van de relatie en verbinding geweld, escalaties en agressie kunt voorkomen in de zorg en ondersteuning van mensen met een VB. Het onderliggende denkkader is Gentle Teaching. Dit biedt een alternatief voor denkwijzen die gericht zijn op beheersbaarheid en gedragswijziging. Gentle Teaching focust volledig op de verbinding tussen cliënt en hulpverlener.
De kracht van verbinding om geweld te voorkomen in de gehandicaptenzorg
In deze studiedag leert Karel de Corte je hoe je door het versterken van de relatie en verbinding geweld, escalaties en agressie kunt voorkomen in de zorg en ondersteuning van mensen met een VB. Het onderliggende denkkader is Gentle Teaching. Dit biedt een alternatief voor denkwijzen die gericht zijn op beheersbaarheid en gedragswijziging. Gentle Teaching focust volledig op de verbinding tussen cliënt en hulpverlener.
Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO-geschoolde professional
In deze training wordt de theorie over emotionele ontwikkeling toegespitst op de praktijk van een HBO–professional die mensen met een VB ondersteunt. De kwalitatieve inschaling wordt besproken en geoefend. Als de deelnemers dat wensen dan kan ook de SEO-R² worden behandeld. De nadruk ligt op de praktische toepassing van de theorie.
Werken met emotionele ontwikkeling voor HBO-geschoolde professional
In deze training wordt de theorie over emotionele ontwikkeling toegespitst op de praktijk van een HBO–professional die mensen met een VB ondersteunt. De kwalitatieve inschaling wordt besproken en geoefend. Als de deelnemers dat wensen dan kan ook de SEO-R² worden behandeld. De nadruk ligt op de praktische toepassing van de theorie.
Webinar (Engelstalig) – Autism and Communication: The Art of Understanding
Het “dubbele empathieprobleem” stelt dat misverstanden tussen mensen met en zonder autisme wederzijds zijn. Deze kijk op autistische communicatie biedt een veranderd perspectief, namelijk van tekortkomingen naar een perspectief dat verschillen waardeert en respecteert. Welke ‘aanpassingen’ in de manier van communiceren mag je dan wel en niet verwachten van je cliënt of leerling met autisme? En wat kun je zelf veranderen om die communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen? Daar gaan de sprekers dieper op in.
Webinar (Engelstalig) – Autism and Communication: The Art of Understanding
Het “dubbele empathieprobleem” stelt dat misverstanden tussen mensen met en zonder autisme wederzijds zijn. Deze kijk op autistische communicatie biedt een veranderd perspectief, namelijk van tekortkomingen naar een perspectief dat verschillen waardeert en respecteert. Welke ‘aanpassingen’ in de manier van communiceren mag je dan wel en niet verwachten van je cliënt of leerling met autisme? En wat kun je zelf veranderen om die communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen? Daar gaan de sprekers dieper op in.
November 2023
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Weg van de jeugdcriminaliteit – signalering en aanpak van risicojeugd
Sprekers vanuit verschillende expertises belichten het thema risicojeugd. In de ochtend gaat het over de rol van neurobiologie, intergenerationele overdracht en jeugdtrauma bij de ontwikkeling van delinquent gedrag. Een sociaal werker vertelt hoe hij risicojongeren aanmoedigt om een nieuwe weg in te slaan, geïnspireerd door zijn eigen verleden als delinquent. In de middag vertellen sprekers van de Academische Werkplaats Risicojeugd hoe de recente, wetenschappelijk onderbouwde methoden kunnen worden vertaald naar hulpverlening van jongeren en hun gezinnen.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Kwetsbare jongens
Steeds meer jongens op middelbare scholen hebben last van concentratieproblemen, emotionele problemen en/of psychosomatische klachten. Individualisering, internetgebruik, prestatiedruk en maatschappelijke problemen zijn belangrijke oorzaken van deze zorgelijke ontwikkeling. Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de uitdagingen waar jongens tegenwoordig mee te maken hebben, aan hoe het puberbrein zich ontwikkelt, hoe dit kan leiden tot kwetsbaarheid en hoe het zit met middelengebruik en verslavingsgevoeligheid.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.
Festival Lab 2030 Weg met traditionele dagbesteding (VGN)
In het voorjaar startte de vierde editie van Lab 2030. Hierin gingen teams van 20 zorgorganisaties aan de slag met het thema ‘Weg met traditionele dagbesteding’ specifiek voor mensen met complexe zorg- en begeleidingsvragen. Dit festival is de afsluiting van het traject van Lab 2030 en voor iedereen die geïnteresseerd is in het vernieuwen van dagbesteding voor mensen met een beperking van binnen of buiten de gehandicaptenzorg.